torsdag 13 oktober 2011

...och en fortsättning

Om än kort, så gör jag ändå ett inlägg idag. Det är säkert bra att köra hårt redan från början.
För att nu verkligen dela med mig av det jag håller på med i hantverksväg så får ni se en detaljbild av vad jag jobbar med just nu. Det ska bli en vit stola till Simtuna kyrka, min barndoms kyrka där jag är döpt och konfirmerad. En stor och delvis kal kyrka, men med barndomens nostalgifilter pålagt så är den ju fantastisk. Inuti kyrkan finns lite fina målningar från den så kallade Ärentunamästaren, utförda någon gång under 1460-talet. De återupptäcktes vid en renovering på 50-talet. Dopfunten är det äldsta inventariet, en gutnisk kalkstenspjäs från 1200-talet. Inte så magiskt kanske som Härnevi kyrka eller Härkeberga som kan stoltsera med Albertus Pictor i sina valv, men faktiskt riktigt tjusigt ändå.
Såhär ser ett av korsen ut och det blir tre kors sammanlagt på stolan. Det får bli en bild på hela när den är färdig sen, kanske får Jonas agera mannekäng. 

När jag får pengar ska jag köpa en finare kamera, det känns lite kackigt med mobilbilder. Någon som har bra tips på digital systemkamera för 5-10 lakan?

 





 Detalj av kors till stola i vitt engelskt kläde med läggsömsbroderi i lin och japanguld.
Detail of cross for "stola" (the ribbon worn by the priest) in finest white wool cloth with embroidery of couched linen yarn and jap gold.
 

 If only a short one, here is todays blogpost. I' sure it's good to start of in high speed.
To really share what I'm up to right now, here is a detail from the work in progress. It's becoming a white "stola", I'm sure it has got a relative in other parts of the Christianity, but I don't know the name. Enlighten me, please! I will post a picture of the complete piece when it's done. This is one of the three crosses I'm making on the "stola" and I am doing it for my home village church, Simtuna kyrka. The link is in swedish, but as you can see, the building is a mix between late medieval and neoclassisism but whith some nice paintings from the years around 1460. They are made by someone called the Ärentuna master and maybe not as magic as the ones in Härnevi kyrka or Härkeberga church, who's paintings are made by the famous Albertus Pictor. It was something that made it worthwhile to go to church, because if, or rather when I as a child lost interest in what the priest said, I could always watch the paintings. The oldest remaining thing in the church is the baptismal font, a chalkstone piece from Gotland that's dated to the 13th century.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar