fredag 21 oktober 2011

Broderisymposium

"symposium, den latinska formen av symposion; den enda som används i betydelsen 'vetenskaplig konferens'." saxat från NE.
Så stiligt det låter! Jag ska alltså närvara vid och medverka i detta symposium som arrangeras av Hemslöjden i Östergötland tillsammans med Östergötlands länsmuseum, finfina inrättningar båda två.
Det blir föreläsningar, utställningar och workshops så det står härliga till och min egen insats ligger på söndag, då jag ska ha en workshop i svartstick/elisabetanskt broderi. har hittat finfina inspirationsbilder på nätet, bla hos en kvinna som gör massor av snyggt, Janet Davies. Hon är oerhört mångsidig som värsta textillärarinnan och gör och säljer mönster till en bunt varierande tekniker. Det känns roligt att få låna bilder av henne att ha som ögongodis på min workshop!

Så vad tror ni om fint gammalt handvävt linne, sysilke, knapphålssilke och tre timmars intensivt broderi? Jag tror att det blir fantastiskt. sen ska jag ju också få chansen att träffa en massa andra brodöser som jag hoppas kunna nätverka med lite i framtiden. speciellt nyfiken är jag på en tjej som tyvärr har workshop samtidigt som mig, Karin Holmberg, det hade ju varit galet roligt att få gå och bli inspirerad av henne personligen. Nästa gång, kanske... 



"symposium, a meeting or conference for discussion of a topic, especially one in which the participants form an audience and make presentations." quote from the Free Dictionary by Farlex.
Sounds rather stylish! I am to attend at and participate in this embroidery symposium in Linköping this weekend, take a look at the organisations behind it here and here; it's the crafts movement and the museum of Linköping.
It's going to be lectures, exhibitions and workshops and my own participating will be as a leader of one of the workshops on Sunday. To bad, it collides with another workshop I would very much have wanted to attend, one by Karin Holmberg. Take a look, isn't she inspiring? Hopefully next time...
For my workshop I have also been searching the web for inspiration, that's how I stumbled over Janet Davies who I'm borrowing three absolutely stunning pictures from. She's like a library of texile handicraft knowledge and makes her own designs and sells them. She also writes and designs instructional books.
Back to my own workshop, what do you think about fine old hand woven linen, sewing silk and three hours of intensive work? I think it will be great!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar