lördag 29 oktober 2011

Det tog några dagar, men nu har jag hämtat mig ordentligt efter förra helgens broderisymposium i Linköping. En härlig, välordnad, fullspäckad och trevlig tillställning där jag bla hade möjlighet att delta på en workshop med Karin Holmberg trots allt! Mer om det snart.
Jag hade inte orken att röra mig så hastigt, alla som sett hur gravid jag är vet hur sakta det går, så jag anslöt på fredagkvällen när det var dags för broderimingelbuffé på Hemslöjdsgården på Storgatan. Tyvärr var det under fredagseftermiddagen besöket bland de gamla textilskatterna på Slotts- och Domkyrkomuseet ägde rum, så denna gång missade jag att få se det under Thomas Malms kunniga ledning.
Buffén var god med så gott som bara östgötaodlad/plockad/skördad mat. Mums! På Hagdahls kan de fixa käk, må jag säga.

På lördagen var det dags att delta och lyssna, först ut var workshop med Karin där vi fick frossa i efterstygn och broderier med '50-'60-talsstuk. Karin har gått på HV precis som jag och är lugn, kunnig och mycket inspirerande. Hon hade med sig jättefina gamla broderihandböcker av det där slaget man ska lägga vantarna på fortare än kvickt när man ramlar över dem på loppis eller antikvariat. Kolla på Brodösens blogg om ni vill se hur trevligt det var (jag finns också med på bild). Under tiden höll Pasi Vällima en workshop där det testades frottage som uttrycktes på organza och en till backspegel till '50-talet med Elisabet Jansson.

På eftermiddagen gick vi till länsmuseet där det var ett samtal om broderi mellan BroderaMeras "mamma" Monica Zetterström och Uuve Snidare som är författare, skribent mm. De berättade om och kring broderiet genom tiderna i allmänhet och kring de broderier de skapade och gav ut under ett mångårigt samarbete på tidningen VI. Massor av bilder och ett par bord med broderade fantastiskt vackra alster, alltifrån Karin Larsson till Uuves och Monicas egna saker och vidare vackra varierande broderifynd från världens alla hörn.

Söndagen kändes för min del mer hektisk eftersom att jag själv då höll i en workshop med titeln "Slingor av växtlighet med strama fyllningar, Elisabethanskt svartstick för moderna broderier". Den långa titeln till trots så blev det som alltid när man har workshop; man vill fylla den med massor av inspiration, kunskap och möjligheter. Materialet och tekniken är ju ganska utmanande; räkna trådar, relativt tunt linne och så brodera med sysilke. För ganska många är det rent av jättesvårt, därför är det också knepigt att hinna mer än att nosa litegrann på tekniken, dess begränsningar och möjligheter på bara några timmar.
Jag tycker att det alltid är lika svårt (men roligt) att hålla workshop och jag ska inte trötta er med vare sig självkritik eller annat utan bara uttala en stilla förhoppning om att mina deltagare fick något litet av varje med sig därifrån. Passar på att ge en vink om ett par fina ställen här på det världsvida nätet där ni kan hitta superbra inspiration till svartstick, dels hos Janet M. Davies från Nya Zeeland (säljer mönster och böcker, bla) och även hos Jeanne på hennes blogg A Bluestocking Knits. Ni får leta lite där och jag säger hjärtligt tack till broderiobloggkollegor som storhjärtat lånar ut bilder till mig! Tack!
Här kommer ett par bilder från dagen.
Dukat för en inspirerande dag.

Här sitter de och syr så flitigt.  

Var man på min workshop missade man två andra härliga möjligheter, det var yllebroderi med Carina Olsson eller korsstygn med Britta Johansson, båda verkade ju så galet bra och roliga att jag hade önskat klona mig för att få vara där. när vi åt vår lunchsmörgås dreglade vi samtidigt över Carinas urtjusiga inspirationsmaterial bestående av vantar, muddar, kuddar, väskor... allt i kläde med så fina broderier på. Britta hade jag turen att för höra lite av på förmiddagsfikat, då hon visade lite valda delar av sitt korsstygnsfyllda hantverksliv, det är när man ser saker som hennes som man känner att det finns hopp om livet. Hon gör korsstygn med humor och udd, det är en häftig kombo av det stramt präktiga sömsättet och massor av glimten i ögat i motiven men även allvarligt tänkvärda citat.
I galleriet i hemslöjdsbutiken är det just nu en fin broderiutställning där Maria Silfverhielm visar sina verk under namnet Nu och här, den kan jag varmt rekommendera. På vackra servetter av linnedamast, vita och infärgade är det sirliga linjespel och bestämda geometriska mönster. Så snyggt!
Det var också Maria som fick avsluta hela symposiet med en föreläsning som hette "If i can", en devis som hon hittat hos allkonstnären William Morris. Han hade i sin tur fått den nånstans ifrån, men jag minns inte riktigt var. Som vanligt när man lyssnar till Maria kan man njuta av hur snyggt hon knyter ihop sitt nu med världen runtom i både stort och smått, avstampar i ett inspirerande då hos Arts and crafts-rörelsen och landar i den ström vi alla tar del av som brodöser, hantverkare och konstnärer. Lärorikt och närande!

Ja det var allt ett riktigt fint symposium och jag hoppas att jag genom att jag skrivit så mycket kan fresta er som inte kom denna gång att skrapa ihop en liten extra slant att lägga på nästa gång, för det här lär bli återkommande på något sätt. Till er som ville men inte kunde kanske jag förmedlat känslan av att ni verkligen missade något och i så fall så är det alldeles riktigt!

I'm so sorry, but I have limits, you know. In this case it means that I'm not able to translate all of the details about last weekend in Linköping. I just very shortly want to tell you all that it feels like all of us in the world of embroidery can be very proud of our knowledge and that we're a part of the fine tradition of passing on the art of needlework. It was lectures that made me realize it's most definitely an artform, I mean if William Morris did it and had a lot of his scetches made by hand with needle and thread by skilled craftswomen, then it means I am a part of that admired arts and crafts movement! It makes me feel proud! And just the fact that we meet, talk and do our thing together, it's just very cool. Maybe not like rock festival cool, but I think you know what I mean.
And I wish to thank a pair of fellow embroiderers out there for lending me some inspirational pictures fir my workshop. First Janet M. Davies who writes and make the most different kind of textile stuff at a proffesional level I can only dream about, and second Jeanne who you can find at A Bluestocking Knits

I lent some pictures since I felt i hadn't to much to show from my own hand, and it's quiet simple to have a laptop with a slideshow. So thank you ladies for letting me use your material, it was most kind!

Tack för att du läste och ha en skön söndag! Thank you for reading and have a nice sunday.

1 kommentar:

  1. Finaste Fia-Li! Grattis till den nya lilla familjemedlemmen!! Jag förstår att det kanske inte blir så mycket bloggat framöver nu när ni kommer hem, men jag är så glad att du kommit igång att blogga att du är en av de tre som jag tycker ska ha ett liter "bloggpris". Läs mer om motiveringen på http://idashantverk.blogspot.com/2011/12/awarded.html Många kramar!

    SvaraRadera