torsdag 29 mars 2012

Brickvävning del I och II

Här kommer några bilder från brickvävningen med Sonja Berlin. Vi har haft två helger på Hemslöjden där den första helgen (19-20 nov 2011) innehöll några basvarianter man kan åstadkomma genom att väva med 4-hålsbrickor. Vid det andra tillfället (10-11 feb 2012) fördjupade vi oss lite till i mönsterkonstruktion och satte upp ett egenhändigt komponerat band för att testa lite mönstringar.

Anledningen till att brickvävning fascinerar är väl det gamla ursprunget. Det finns riktigt tidiga fynd av fina band, så tjusiga band kan vi knappt åstadkomma nuförtiden. Men ganska tjusigt blir det allt även numera! Min ingång till banden är inte som man kanske skulle kunna tänka sig rakt från den historiska vinkeln, utan jag valde att gå på en "modern" kurs. Jag vet ju att mitt användningsområde kommer att vara delvis för återskapande, men eftersom brickvävning är en så häftig teknik ville jag få med en lite befriande nutida känsla kring den. Jag kan mycket väl se mig själv fullkomligt intrasslad i brickvävning om ett par år... kanske går den att kombinera med broderi? Vi får se.



Mitt första provband. En tjock mage.

Alla provbanden jag gjorde första helgen.
 Provbanden vävdes i några långa varpar där kursdeltagarna vävde en bit var. Vi fick därmed testa även några olika kvalitéer, det var ren ullvarp i reliefbandet, mattvarp i det svarta och det vita, rent lin i det tvärrandiga blå/blåa, tunnare bomull i det bandet i mitten som liksom vrider sig och den smala lilla stumpen, nr två från vänster är ett band i sytråd. Spännande att testa flera olika och att få känna på de varierande resultaten man får. Jag tror att jag får återkomma till de olika varianterna när jag väver lite mer, nu har jag ju bara testat lite och inte stött på så många problem men inte heller utvecklat några idéer.
Alla satte upp en varp mönstrad som den som här fortfarande sitter i brickorna, en bottenfärg med ett korsliknande mönster i mitten, min var i ren ull. Längst till höger är provbandet med reliefmönster, jag fick "ärva" varpen eftersom jag var sist och kunde alltså väva lite till. Fast när jag fortsatte hemma glömde jag bort att det skulle vara dubbelt inslag. Dubbelt inslag är det i den nedersta tredjedelen av bandet.

Här står Sonja och ler.

En silkevarp som blev statisk, alla trådarna ville bort från varandra.
A warp with static silk threads, look how they strive away from each other.

Trädning av brickor.

Vävning av reliefmöstrat band, man ser hur vissa brickor med tomma
hål liksom faller ur bunten och skälet kan upplevas som lite ojämnt.



Det reliefmönstrade bandet vilar under en rast.


Här sitter Stickorren och flyttar om sina längsgående ränder. En enkel, tacksam och rolig mönstervariation.




 Mitt band är både reliefmöstrat och har längsgående blåa och gröna ränder ute på sidorna. Det syns inte här, men jag lät dem byta plats med varann då och då. Relief känns som ett av de vackraste mönster man kan åstadkomma i all sin enkelhet. Här är en varp i lingarn 16/2 och som inslag ett tvåtrådigt ullgarn i nån rödaktigt brun nyans. Att kombinera de två materialen ger ett stadigt band, men inte lika stumt som om även inslaget skulle varit i lin. Avvikande färg på inslaget ger ytterligare en effekt till reliefmönstret, för mer diskret mönster används samma färg på inslaget som på varpen.


Tablet weaving part I and II


We had our first tablet weaving course in november 2011 and I managed to make some tests as you can see in the second picture. In the first pic, my big belly is showing. Maybe you could tell I'm fascinated by this technique and that's true. But even if it's an old one and it fits nicely in when I make garments for my reenacting, I wanted to learn it in a bit more modern way to start with. You see, I'm convinced that I'll get tangeled up in this technique an maybe it is someting I could combine with embroidery? Let the future tell...
Pics from number three and onwards is from course part II, which was in february.



Hoppas vi ses snart igen, go'vänner! Hope to see you soon again, dear friends!
/fiaLi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar